Papers

De voedselvoorziening in
Rotterdam voor de behoeftigen

Zelf ben ik Rotterdammer. Mijn voorvader was een hugenoot, vluchteling en kwam een 400 jaar geleden in Leiden aan, waar hij in leven werd gehouden door de bijstand (diaconie) van de Waalse kerk. In de loop van de tijd werd er verhuisd naar Rotterdam, waar ons geslacht al diverse generaties is. Vele La Rivières waren maatschappelijk betrokken: in de kerk, in onderwijs, in de cultuur. Mijn professionele landelijke werk in de cultuur en samenleving….

Het CNV en de christelijk sociale grondslag

Als voorzitter van de CNV-Kunstenbond heb ik het voorrecht gehad om 25 jaar in het bestuur van de Vakcentrale CNV te mogen functioneren (1989-2014). Hier heb ik als ervaringsdeskundige meegemaakt dat de heldere C langzaam een meer algemene C werd. Toch bleven andere identiteitskenmerken stabiel, waaronder het fundament van het christelijk-sociale denken. Het CNV verloor leden, maar won aan kracht daar de afzonderlijke bonden gingen fuseren. Na een dikke 100 jaar geschiedenis waar staat het CNV nu?

Hoe zijn de relaties christenen-moslims in Rotterdam

In deze paper beschrijf ik de relaties christenen-moslims in de stad Rotterdam in de periode van na 2000 vanuit mijn perspectief als geëngageerde Rotterdamse christen. Een periode die de opkomst van Leefbaar Rotterdam zag, toenemende etnische spanningen en bewuste politieke polarisatie, tevens een periode van toenemende verschillen tussen rijk en arm (vele migranten) en het sociale wegzakken van hele wijken, later benoemd als Vogelaarwijken. Zou Rotterdam gaan ontploffen, zoals de Parijse banlieus in 2005?

Manipulatie een praktijk, die mensen onderdrukt en leidt tot trauma's

De oplaaiende discussie rond het misbruik bij The Voice en misbruik door andere BN’ers roept veel oud zeer op bij slachtoffers van (religieuze) manipulatie. Mijn vrouw Ria is een slachtoffer van religieuze manipulatie. In 1999 schreef ze alles op in een boek “Een scheur in je leven. Van religieuze manipulatie tot heelheid, het kostte een leven”. Dat veroorzaakte nogal wat ophef en zo kwam ze in een EO-programma met Andries Knevel en daarna regende het reacties. Zij ging al die briefschrijvers uitnodigen voor slachtoffer meetings, welke 2x per jaar werden gehouden van 2000 – 2015, waarin een vast onderdeel was, wat doe je nu met die vreselijke ervaringen.

A fresh look at homosexuality in the Bible

A fresh look at women in the Bible